Suomessa tiemaksuille sanottiin kohteliaasti ei. EU:ssa, ilmastosateenvarjon alla, muhii liuta uusia älyliikenneratkaisuja. Suomea kositaan tiemaksuilla vielä uudelleen. Tietulleista voisi puhua hiilidioksidimaksuina.
Europarlamentaarikko Merja Kyllösen (vas.) työhuoneessa Euroopan parlamentissa Brysselissä tunnelma on leppoisa. Kyllönen on kaukana koti-Suomesta, mutta silti kuin kotonaan.
Puhumme liikenteestä. Kyllösen liikenneministerikaudella ponnahtivat ensi kertaa esiin tiemaksut, mutta asia haudattiin. Aika ja suomalainen autoilija eivät olleet maksuille kypsiä. Viime tammikuussa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner roiskautti tiemaksut ja autoverot empimättä kuin veden kihisevän kuumalle kiukaalle. Löyly oli polttava, mutta ohimenevä. Suomalaiset huokasivat helpotuksesta. Ainoa, jolle tuli kuuma oli Berner itse.
Europarlamentissa kuitenkin valmistellaan tietulleja. Mitä ihmettä, taas? Liikennekomissaari Violeta Bulc on tuomassa esiin kysymyksen koko Eurooppaa koskevista tiemaksuista.
Tiemaksuilla ei haluta sinänsä kurittaa autoilijoita, vaan nitistää hiilidioksidipäästöjä. Periaate on, että saastuttaja maksaa. Kyllösen mukaan on hyvä katsoa asiaa eurooppalaisella tasolla.
– Ilman isoja ratkaisuja päästövähennyksiä ei synny, Merja Kyllönen sanoo.