Halpa tulee kalliiksi
Jani Kaaro
11/2/2016
Lukijoiden tuella
Mitä kaikkea hinta kertoo? Se kertoo hallituksen politiikasta, veroista, tukiaisista, yritysten markkinointistrategioista ja raaka-aineiden saatavuuden vaihteluista. Se kertoo työnteon tehokkuudesta, tehtaiden sijainnista ja tuottajien vs. kauppiaiden neuvotteluvoimasta. Lisäksi se kertoo joskus halusta suojella ympäristöä ja pyrkimyksestä varjella ihmisoikeuksia.
Mutta mitä kertoo halpa hinta? Se kertoo usein kaikesta, mistä emme halua maksaa. Haluammeko maksaa kotimaisesta, ettei serkkupoika menetä työtään? Ei, annetaan kiinalaisten tehdä, saamme puolet halvemmalla. Haluammeko maksaa parannuksista kamputsealaisten työoloissa? Ei, saamme hinnasta euron pois. Haluammeko maksaa kolumbialaisen tehtaan satsauksista jätevedenpuhdistukseen. Ei, saamme hinnasta toisenkin euron pois.
Tämä kaikki on vanhaa tarinaa. Me kaikki tiedämme tämän takaraivossamme, mutta silti, harva meistä kykenee vastustamaan halvan hinnan houkutusta. Halpahallit kukoistavat ja näyttävät suuntaa muulle vähittäiskaupalle. Prisma ja Lidl kamppailevat siitä, kumpi tuo elintarvikkeiden hinnat alemmaksi. Kuinka monesti olette kuullut jonkun sanovan ”se oli tarjouksessa.” ”sain sen puoleen hintaan.” ”oli pakko ostaa kun halvalla sai”? Ne kertovat psykologisesta mekanismista, jolla halpa meihin vaikuttaa.
Oletko jo tilaaja? Kirjaudu sisään
Haluatko jatkaa lukemista?
Tilaajana saat Jani Kaaron uusimmat jutut ja lukuoikeuden kymmeniin aiempiin artikkeleihin.
Tilaajana myös tuet Kaaroa — Rapportin tilausmaksuista enemmistö menee aina suoraan tekijälle.
"Pidätkö lukemastasi? Tiedekolumnini Rapportissa ovat mahdollisia vain teidän maksavien lukijoiden ansiosta, koska kirjoitan elääkseni.
Kiitos sinulle!"
Jani Kaaro