Sinulla on tallentamattomia muutoksia

Rapport

AINEETON LAHJA: Anna ajateltavaa joka viikolle — 39 € / 6 kk >

Anteeksi, mutta saisinko sähköautooni pienemmän akun?

TähtijuttuJos sähköistäisimme vain kaksi prosenttia globaalista autokannasta, sähköautojen muodostama jono yltäisi maapallon ympäri.

Toimittajan kuva

Jani Kaaro

8/16/2023

Valokuva: Michael Marais / Unsplash

Lukijoiden tuella

Kirjoitin edellisessä artikkelissani Toyotan julkisuuteen vuodetusta muistiosta, jossa yhtiö perustelee, miksi se on investoinut sähköautoihin niin hitaasti. Maailma tarvitsee puhdasta, hiilipäästötöntä energiaa – miksi japanilaisyhtiö ei ole mukana samassa veneessä muiden autovalmistajien kanssa, vaan pitää edelleen kiinni hybrideistään? Muistiosta ovat kirjoittaneet monet kansainväliset mediatalot kuten New York Times ja Wall Street Journal. Ne olivat myös oman juttuni lähteitä. 
Juttu herätti paljon kriittisiä kommentteja. Niistä kiintoisimpia olivat väitteet siitä, että toimittaja oli astunut oikeiston lankaan. Kävi ilmi, että New York Timesin kolumnistin, Peter Coyn, haastattelema asiantuntija edusti sitä amerikkalaista oikeistoa, jonka mielestä kaikenlainen sähköautoilu on hölmöä. Niinpä heillä on ollut intressi ylistää Toyotan ratkaisua. 
Tämän kritiikin vanavedessä jäi pitkälti käsittelemättä jutun keskeinen väite, joka koski sähköautojen akkujen materiaali-intensiivisyyttä. Vihreän siirtymän vaatimasta litiumin tarpeesta on julkaistu viime aikoina useita arvioita, ja useimmissa näkemissäni raporteissa tämä on tarkoittanut noin 70–80 uuden litiumkaivoksen avaamista. Kun sähköauton akkuihin tämän lisäksi tarvitaan uusia nikkeli-, koboltti- ja grafiittikaivoksia, uusien kaivosten tarve globaalisti voi esimerkiksi tämän Benchmark Mineralsin raportin mukaan olla lähellä neljää sataa. Ainakin yksi litiumkaivos on tulossa Suomeen: Eteläafrikkalaisen Keliberin omistaman litiumkaivoksen rakentaminen on tarkoitus aloittaa ensi vuonna Kaustisilla. 
Kaikki eivät ole riemuissaan siitä, että jo valmiiksi runnellun planeettamme pinnalle kaivetaan satoja uusia avokaivoksia, joten on erittäin tärkeää pohtia, miten akkumateriaalia voitaisiin käyttää vähemmän. Yksi mahdollisuus on pienemmät akut. Jos edellisessä jutussani tämä viesti tuli oikeistosta, katsotaan, maistuuko ajatus yhtään sen paremmalta, jos se tulee punavihreästä leiristä.

Tyypillistä punavihreää

Aiemmin tänä vuonna amerikkalainen liberaali viestintätoimisto Climate and Community Project sekä Kalifornian yliopisto julkaisivat raportin, jossa pohdittiin keinoja vähentää litiumin tarvetta sähköautoissa. Raportissa tarkastellaan litiumin tarvetta erilaisissa skenaarioissa, joissa muuttujina ovat akkujen koko, julkinen liikenne, kaupunkirakenne ja akkumateriaalin kierrätys. Kussakin skenaariossa Yhdysvaltain liikenne on hiilipäästötön vuonna 2050, mutta eri skenaariot vaativat eri määrän litiumia. 

Oletko jo tilaaja? Kirjaudu sisään

Haluatko jatkaa lukemista?

Tilaajana saat Jani Kaaron uusimmat jutut ja lukuoikeuden kymmeniin aiempiin artikkeleihin.

Tilaajana myös tuet Kaaroa — Rapportin tilausmaksuista enemmistö menee aina suoraan tekijälle.

Voit peruuttaa tilauksesi milloin tahansa

"Pidätkö lukemastasi? Tiedekolumnini Rapportissa ovat mahdollisia vain teidän maksavien lukijoiden ansiosta, koska kirjoitan elääkseni.

Kiitos sinulle!"

Jani Kaaro

Jani Kaaro

Kommentit

Tilaa Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Puheenaiheet uutiskirjeemme tarjoaa sinulle tuoreimmat kuulumiset. Älä jää paitsi!