Sinulla on tallentamattomia muutoksia

Rapport

AINEETON LAHJA: Anna ajateltavaa joka viikolle — 39 € / 6 kk >

Merivedestä polttoainetta? Vetylaivat muuttavat merenkulkua

Laivaristeily Tukholmaan voi kohta tuottaa vain vesihöyrypäästöjä.

Norjassa on jo koekäytössä pieni laiva, joka käyttää polttoaineenaan vetyä. Kuva: Norled

Vedyllä kulkeva laiva on vasta tulevaisuuden haave, mutta ei kaukainen.
Pieniä prototyyppejä löytyy jo eri puolilta maailmaa. Suomessa niitä ei ole, mutta jo Norjassa on yksi. Hybridilaivoja on tekeillä Suomessakin.
Täysvetylaivojakin suunnitellaan ja myös suomalaisyritykset ovat kehityksessä mukana. Vetylaivoissa ei ole polttomoottoria vaan polttokennot. Niissä yhdistetään vety (H) happeen (O) ja saadaan paitsi energiaa myös vesihöyryä.
Vetylaivojen suunnitteluun osallistuva polttokennoratkaisujen tuotepäällikkö Sami Kanerva on töissä teollisuuskonserni ABB:llä, ja hän arvelee, että suuren vetykäyttöisen laivan valmistumiseen menee aikaa korkeintaan kymmenen vuotta.
Voisi sellaisen tehdä jo nytkin, mutta taloudellisesti se ei vielä olisi järkevää. Nyt tehdään hybridimalleja, jotka käyttävät kulkemiseen vetyä ainakin lyhyillä matkoilla lähellä rantaa. Niillä on kuitenkin vielä myös perinteiset polttomoottorit.
– Vety vie paljon enemmän tilaa kuin öljy. Esimerkiksi Atlantin ylittäminen vedyllä olisi siksi hankalaa, Kanerva sanoo.

Jutun asiasanat:

ilmastonmuutos
vihreä siirtymä
laivaliikenne

Kommentit

Tilaa Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Puheenaiheet uutiskirjeemme tarjoaa sinulle tuoreimmat kuulumiset. Älä jää paitsi!