Sinulla on tallentamattomia muutoksia

Rapport

Yli satatuhatta työntekijää hankkinut työsuhdepyörän

Yhä useampi työnantaja tarjoaa henkilöstölleen mahdollisuuden tuloverovapaan työsuhdepyörän hankintaan. Nopeasti kasvaneesta suosiostaan huolimatta työsuhdepyörään liittyy vielä kumoamista vaativia myyttejä.

Kuvitus: Nunnu Halmetoja

Aiherahoitettu artikkeli

Kuuntele juttu tästä.

0:00

0:00

1. Myytti: Työsuhdepyörän hankinta ei ole taloudellisesti kannattavaa Työsuhdepyöräetu pienentää veroprosenttia, sillä pyöräetu on täysin tuloverovapaa luontoisetu. Esimerkiksi, jos tienaa 3200 € kuukaudessa ja hankkii 3400 € maksavan sähköpyörän, veroedun jälkeen työntekijälle maksettava nettopalkka pienenee noin 57 €/kk kolmen vuoden ja seitsemän kuukauden ajan.

Tämän jälkeen työntekijä saa lunastaa pyörän itselleen maksamalla viisi prosenttia alkuperäisestä hankintahinnasta eli tässä esimerkissä 170 €. Työntekijä maksaa yhteensä kaikki kustannukset huomioiden 3400 € hintaisesta pyörästä työsuhdepyöräetua hyödyntämällä vain noin 2500 €.

2. Myytti: Työsuhdepyörällä pitää polkea töihin Työsuhdepyörällä saa kulkea myös töihin, mutta vain alle puolet työsuhdepyörän hankkineista käyttää pyöräänsä säännöllisesti töihin polkemiseen. Pitkä työmatka tai työmatkojen kulkeminen autolla tai julkisilla ei estä työsuhdepyörän hankkimista. Työsuhdepyörä ei myöskään vaikuta auton käytöstä maksettaviin kilometrikorvauksiin.

3. Myytti: Työsuhdepyöräksi hankittuja kalliita sähköpyöriä varastetaan paljon Kalliit sähköpyörät eivät juurikaan kiinnosta varkaita, ja kaikista työsuhdepyöristä vain alle yksi prosentti on varastettu.
Aiherahoitettu artikkeli

Tämä juttu on Aiherahoitettu artikkeli. Jutun tilaaja on GoByBike.

Rapportin Aiherahoitetussa artikkelissa tilaaja tuo toimittajan haluamansa aiheen äärelle. Toimittaja kirjoittaa jutun itsenäisesti.

Jutun asiasanat:

työsuhdepyörä
sähköpyörä
työmatkaliikenne

Tilaa Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Puheenaiheet uutiskirjeemme tarjoaa sinulle tuoreimmat kuulumiset. Älä jää paitsi!