Näin somekohu syntyy – perinteinen media lietsoo ja maalittaa, eikä se ole vahinko
Saara Särmä
10/6/2023
kuva: George Pagan / Unsplash, muokkaus: Rapport
Lukijoiden tuella
Olen vuosien varrella lukenut loputtoman määrän toimittajien analyyseja erinäisistä somekohuista. Kun toimittaja analysoi somekohun anatomiaa, häneltä yleensä aina unohtuu median roolin kohujen tuottajana.
Kun entisessä Twitterissä kuohahtaa joku aihe tai Instagramin tarinoissa käydään kiivasta keskustelua, voi näillä alustoilla päivänsä viettävälle tuntua, että nyt ollaan jonkun ison ja merkittävän keskustelun äärellä. Siispä kirjoittamaan juttua perinteiseen mediaan, onhan tässä nyt jotain uutisarvoista.
Näissä ‘kohuja’ käsittelevissä jutuissa harvemmin kontekstoidaan kuinka monet ihmiset itse asiassa ovat näissä keskusteluissa aktiivisesti mukana ja kuinka suuren yleisön ne potentiaalisesti saavuttavat. Välineitä tällaisten asioiden selvittämiseen olisi kyllä, jos niitä haluttaisiin käyttää.
Keskustelua saattavat käydä muutamat tai jotkut kymmenet ihmiset ja yleisöä on kenties satoja kunnes toimittaja kirjoittaa juttunsa laajalevikkiseen mediaan minkä seurauksena yleisö yhtäkkiä moninkertaistuu.
On käynyt niinkin, että yksittäisen kriittisiä huomioita esiin nostavan blogipostauksen perusteella tehdään juttu, jossa kritiikki esitetään jonkinlaisena laajempana ilmiönä.
Oletko jo tilaaja? Kirjaudu sisään
Haluatko jatkaa lukemista?
Tilaajana saat Saara Särmän lempeitä ajatuksia. Ja lukuoikeuden aiempiin artikkeleihin.
Tilaajana myös tuet Särmää — Rapportin tilausmaksuista enemmistö menee aina suoraan tekijälle.
Tuen Särmän työtä. Pääsen heti lukemaan jutun. Jatkossa saan lempeät ajatukset suoraan sähköpostiini ennen muita. Tilaamalla myös mahdollistan juttusarjan jatkumisen.
Saara Särmä