Pohjois-Suomen mediamarkkinat jatkavat keskittymistään. Poliittisen viestinnän – siis vaalimainonnan – kannalta monopoli voi helpottaa asiointia, mutta miten pitäisi suhtautua vaaleihinkin leviävään natiivimainontaan, pohtii toimittaja Niko Peltokangas.
Pohjois-Suomen mediamarkkinoiden yksipuolistuminen jatkui kesäkuussa, kun Kaleva-konserni tiedotti ostavansa valtaosan Joutsen Mediasta. Kymmenien aikakauslehtien ja jakeluyhtiöosuuksien lisäksi Kalevalle siirtyy kuusi paikallislehteä eri puolilta Pohjois-Pohjanmaata.
Äskettäin Alma Media -kauppojen jälkeen yt-neuvottelut selvittäneessä konsernissa alkanee pian uudet. Nähtäväksi jää, onko esimerkiksi Oulussa niiden jälkeen kaksi saman kustantajan kaupunkilehteä.
Kommentoin huhtikuussa edellisten kauppojen yhteydessä tällä palstalla, että alueellinen monopoli tuo taloudellista vakautta, mutta se ei poista osakkeenomistajien tuotto-odotuksia. Vaarana on journalismin yksipuolistuminen, kun konserni poistaa ”päällekkäisyyksiä” ja lehdet eivät enää kerro samoista asioista omilta kanteiltaan.
Mutta mediamarkkinoilla journalismi on vain homman toinen puoli. Kustantajalle oleellisempaa on kilpailun väheneminen ilmoitusmyynnissä.
***
Politiikan kannalta lehtien maksullisella sisällöllä on aika paljon merkitystä. En löytänyt tilastoa lehtimainonnan osuudesta vaali-ilmoittelussa, mutta yksittäisten ehdokkaiden ilmoitusten mukaan valtaosa budjeteista menee lehti-ilmoituksiin, niin paperisiin kuin sähköisiin.