Museot joutuvat kilpailemaan digiviihteen kanssa — museoversumi ja virtuaalilasit herättävät historian eloon
Juho Paavola
4/4/2024
Kuvitus: Nunnu Halmetoja
Kuuntele juttu tästä.
0:00
0:00
Muutama näyttö, joiden takana hihkuu innostunut mies. Ei vaikuta museolta, mutta pian se voi sitä ollakin. Mies on Janne Tamminen, Keski-Uudenmaan XR-museo -hankkeen johtaja. Antaa hänen kertoa, minkä äärellä tässä nyt asiaa ihmetellään.
– Haluamme, että historia voi olla kivaa ja että museosisällöt menisivät vähän Hollywood-suuntaan. Totta kai haluaisimme ennen kaikkea saada sellaiset ihmiset innostumaan museoista, jotka siellä eivät vielä käy, Tamminen kertoo.
Hän myöntää hymyssä suin, että hankkeen nimi on hieman pelottava ja kökkö. XR-museo on kuitenkin vasta työnimi ja jalostuu nimikilpailulla kevään aikana. Yhtä kaikki, vielä alkuvaiheessa olevassa hankkeessa kehitetään menetelmiä luoda museonäyttelyitä digitaalisten työkalujen avulla.
Tämä juttu on Aiherahoitettu artikkeli. Jutun tilaaja on XR-museo.
Rapportin Aiherahoitetussa artikkelissa tilaaja tuo toimittajan haluamansa aiheen äärelle. Toimittaja kirjoittaa jutun itsenäisesti.
Jutun asiasanat:
museot
digitaalisuus
virtuaalitodellisuus
Juho Paavola
4/4/2024
Virtuaalilasit auttavat vaikeiden sosiaalisten tilanteiden harjoittelussa — sairaalakoulussa kokeillaan uusia oppimistapoja
Juho Paavola
Paula Lehtomäki: "Metsäasioista keskustelevat usein he, jotka eivät ole metsän kanssa missään tekemisissä"
Juho Paavola
Kun näkee maailman gladiaattorin silmin, alkaa historian oppikirja kiinnostaa — virtuaaliset museomaailmat innostavat koululaisia
Juho Paavola