Sinulla on tallentamattomia muutoksia

Rapport

Tilaa Rapport
UUSI JUTTUSARJA — LUE JANI KAARON PERJANTAITÄRPIT >

Kun näkee maailman gladiaattorin silmin, alkaa historian oppikirja kiinnostaa — virtuaaliset museomaailmat innostavat koululaisia

Peleistä tutut viihteelliset esitystavat ja museoalan ammattilaisten kuratoima kova tieto yhdistyvät virtuaalisissa museomaailmoissa. Historiallisia maailmoja avataan koululaisille XR-museohankkeessa.

Toimittajan kuva

Juho Paavola

6/12/2024

– Virtuaalitodellisuus on siitä kiva, että se tempaa mukaansa ja tukee sellaisiakin oppilaita, jotka eivät tykkää historiasta, opettaja Robert Hakamo sanoo. Kuvitus: Nunnu Halmetoja

Aiherahoitettu artikkeli

Kuuntele juttu tästä.

0:00

0:00

Pähkinäsaaren rauha 1323, Westfalenin 1648 ja Porvoon 1809. Tärkeitä vuosilukuja, joilla pärjää lähinnä Trivial Pursuitissa. Tylsää, blaaah!
No niin on, mutta kun oikeasti puhutaan historiasta isolla H:lla, kyse on jostain muusta kuin papukaijamaisesta toistelusta. Siis asiayhteyksien, kokonaisuuksien ja inhimillisyyden ymmärtämisestä.
– Suomessa meillä on tosi pätevät historianopettajat, mutta aina oppilaat eivät saa kiinni siitä, mistä historiassa on kyse. Ideana historiassa ei ole opetella ulkomuistiin niitä nimiä ja vuosilukuja, vaan kyetä eläytymään erilaisiin aikoihin ja ymmärtämään millaista on olla ihminen eri tilanteissa, Minna Vähäsalo näkee.
Aiherahoitettu artikkeli

Tämä juttu on Aiherahoitettu artikkeli. Jutun tilaaja on XR-museohanke .

Rapportin Aiherahoitetussa artikkelissa tilaaja tuo toimittajan haluamansa aiheen äärelle. Toimittaja kirjoittaa jutun itsenäisesti.

Jutun asiasanat:

virtuaalitodellisuus
museot
historia
Toimittajan kuva

Juho Paavola

6/12/2024

Kommentit

Tilaa Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Puheenaiheet uutiskirjeemme tarjoaa sinulle tuoreimmat kuulumiset. Älä jää paitsi!