Parikymppinen työharjoittelija Samuel laittaa hotellihuoneen lattialle lautasellisen maitoa. Häntä lähes 30 vuotta vanhempi, vaikutusvaltainen toimitusjohtaja Romy polvistuu maahan ja nuolee maitoa lautaselta kuin kissa. Hän nostaa katseensa ylös, ja Samuel laskeutuu nuolemaan hänen kasvoiltaan pois maitopisarat.
Babygirl-sisältää monia mieleenjääviä ja omalaatuisia kohtauksia eroottisesta valtaleikistä ja salasuhteesta Samuelin ja Romyn välillä. Suhde on moraalisesti väärin, ja siten tietysti draamallisesti kutkuttavampi, koska Romy on Samuelin mentori. Romy on lisäksi naimisissa. Samaan aikaan suhde vapauttaa hieman sulkeutuneen Romyn tutkimaan sitä, mitä hän todella haluaa seksuaalisesti ja emotionaalisesti parisuhteelta. Samuel taas tuntuu hakevan elämäänsä jännitystä sekä olevan aidosti ihastunut. Trillerin aineksia tarinaan tuo se, että Romy pelkää äkkipikaisen Samuelin tai Samueliin myös ihastuneen naispuolisen alaisensa paljastavan heidän suhteensa.
Babygirl kuvaa sitä, kuinka versio, jonka haluamme itsestämme näyttää maailmalle, voi erota täysin siitä, kuka olemme seksuaalisissa fantasioissamme. Pääosassa oleva Nicole Kidman on juuri sopivan herkkävireinen ja elegantti rooliinsa. Hänessä yhdistyvät itsevarma suuryrityksen johtaja sekä alistuva ja tyttömäinen rakastajatar. Ilmaan tuntuu jäävän leijumaan kysymys, onko sovinistista, että nainen toivoo tulevansa miesystävänsä käskyttämäksi, vai onko se vapauttavaa, kun nainen on kuitenkin sänkyleikkien ulkopuolella itsevarma yritysjohtaja. Elokuvassa on myös rikottu yksipuolinen ja vanhahtava tapa kuvata heteroseksiä yhdyntäkeskeisesti, ja mieshahmot keskittyvätkin Romyn nautintoon.
Elokuva sai ensiesityksensä elokuussa Venetsian elokuvajuhlilla, missä Kidman voitti roolistaan parhaan naispääosa palkinnon. Triangle of Sadness -elokuvasta tuttu Harris Dickinson sopii taas itsevarman nuorukaisen rooliin. Elokuva on muutenkin raikas, koska siinä käsitellään suostumusta sekä avointa puhetta toiveista ja tunteista.
Hienosti kuvatun valtapelidraaman on ohjannut ja käsikirjoittanut 49-vuotias hollantilainen näyttelijä-ohjaaja Halina Reijn, joka on aikaisemmin ohjannut muun muassa kauhukomedian Bodies, bodies, bodies (2022). Kummassakin elokuvassa on myös luontevasti mukana nuorten naisten välisiä romansseja. Reijn on kertonut, että hänen esikuvansa Babygirlsissä ovat olleet 90-luvun eroottiset trillerit kuten Basic Instinct – Vaiston varassa (USA 1992). Hän on kuitenkin halunnut tehdä vähemmän tunkkaisen ja enemmän seksimyönteisen elokuvan ilman kuoleman uhkaa, moralisoivia rangaistuksia ja pahiksia.
Jutun asiasanat: