Sinulla on tallentamattomia muutoksia

Rapport

AINEETON LAHJA: Anna ajateltavaa joka viikolle — 39 € / 6 kk >

Hyytävä ja hienovarainen elokuva The Zone of Interest kertoo pahuuden arkipäiväisyydestä

Mestarillisessa holokaustielokuvassa ei kuvata keskitysleiriä, vaan muurin toisella puolella asuvan Auschwitzin komentajan perheidylliä.

Sandra Hüller on pääroolissa Hedwig Hössinä.

Kukkien täyttämässä puutarhassa lapset pulikoivat uima-altaassa ja aikuiset loikoilevat aurinkotuoleilla siemaillen drinkkejä. Hössin perhe on kutsunut vieraita huvilansa puutarhajuhliin. Pihaa ympäröivän korkean muurin yläosa on suojattu piikkilanka-aidalla. Muurin takaa kuuluu kauhunhuutoja ja aseilla ammuskelua. Krematorioiden piiput tupruttavat paksua savua.
Cannesin elokuvajuhlilla palkittu draamaelokuva The Zone of Interest (Iso-Britannia, Puola, USA, 2023) seuraa kuvitteellisessa tarinassa tosielämän hahmoja, Auschwitzin komentajaa Rudolf Hössiä ja hänen vaimoaan Hedwigiä. He pyrkivät rakentamaan unelmiensa elämää viisilapsiselle perheelleen. Heidän talonsa ja sen iso puutarha sattuvat sijaitsemaan keskitysleirin muurin toisella puolella. Natsit tappoivat Auschwitzin keskitysleirillä yli miljoona ihmistä, ja Rudolf Höss oli tästä suoraan vastuussa. Rudolf on sekä tunteeton natsipäällikkö että satuja lukeva rakastava isä.
Vaikka on sota-aika, perheeltä ei puutu mitään maallista hyvää, koska he saavat juutalaisten matkalaukuista vietyjä ruokia ja vaatteita. Auschwitzin seutu on perheen rouvalle paratiisi, ja hän on ylpeä kutsumanimestään Auschwitzin kuningatar. Hedwig ei koskaan vieraile keskitysleirillä tai lähellä sijaitsevilla pakkotyökaivoksilla. Perheen palvelustyttö taas kätkee salaa omenia pakkotyöleirin raatajille.
Siinä missä muurin takana juutalaisten perheet on väkivaltaisesti erotettu toisistaan, Hössin perhe ajautuu kriisiin, kun ylennystä odottava Rudolf komennetaan töihin Berliiniin. Toukokuussa 1944 Rudolf palaa leirille valvomaan "operaatio Hössiä", joka tuo 440 000 Unkarin juutalaista Auschwitziin kaasutettaviksi.

Kokeellinen kuvausratkaisu keskittyy kuvaamaan vain natsiperhettä, ja keskitysleiri jää näkökentän rajamaille. Sisäkohtaukset on kuvattu piilotetuilla kameroilla, mistä syntyy tositelevisiomainen ote. Lopuksi näytetään nykyään museona toimivaa keskitysleiriä, jälleen hieman yllättävästä näkövinkkelistä, eli siivoojia putsaamassa paikkoja ennen kävijöiden saapumista.

Jutun asiasanat:

elokuva
arvio
holokausti

Kommentit

Tilaa Puheenaiheet-uutiskirjeemme

Puheenaiheet uutiskirjeemme tarjoaa sinulle tuoreimmat kuulumiset. Älä jää paitsi!